woensdag 11 november 2009

Omzet online verzekeringen stijgt weer

De omzet van online verzekeren is in de eerste helft van 2009 uitgekomen op 195 miljoen euro. Dat is een stijging van 37% ten opzichte van dezelfde periode 2008, toen de omzet 142 miljoen euro bedroeg. Dit blijkt uit cijfers van Blauw Research. Het onderzoeksbureau constateerde in 2008 nog een trendbreuk: de omzet nam dat jaar af van 385 miljoen naar 367 miljoen euro.

De meest gesloten verzekeringsproducten op internet zijn auto- en reispolissen. De omzetstijging over de eerste zes maanden van 2009 is verder te danken aan inboedel- en rechtsbijstandverzekeringen. In totaal kochten 7,1 miljoen Nederlanders in de eerste helft van het jaar een of meer producten via internet. Dat is een groei van ruim 5% ten opzichte van een jaar eerder. Toch zijn er ook nog ongeveer 2,5 miljoen actieve internetters die nog nooit een online aankoop gedaan hebben. De omzet van online productverkoop bedraagt op jaarbasis circa 6 miljard euro.

Blauw Research doet in opdracht van Thuiswinkel.org al jaren onderzoek naar online bestedingen. Hiertoe worden de gegevens van 1.500 consumenten gecombineerd met cijfers van internetverzekeraars als FBTO, Ohra, Centraal Beheer, Lancyr, Hema, Izio, Univé, Proteq en Verzekeringssite.

Geen opmerkingen: